تاريخ : ۱۳٩٤/٥/٧ | ٢:٥٠ ‎ق.ظ | نویسنده : نوروز علی احمدی

تعداد صفحات: 157

موضوع: آموزش ورد



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٤/٥/٧ | ٢:٤٧ ‎ق.ظ | نویسنده : نوروز علی احمدی
تاريخ : ۱۳٩٤/٥/٧ | ٢:٢٤ ‎ق.ظ | نویسنده : نوروز علی احمدی
ada
ada

نخستین برنامه‌نویس کامپیوتر – آدا لاولیس

اوگوستا آدا لاولیس Ada Lovelace، دختر لرد بایرون، شاعر معروف انگلیسی، ریاضیدان و نخستین برنامه‌ساز رایانه بود.

آدا، در شرایطی به دنیا آمد که پدرش انتظار داشت، صاحب یک فرزند پسر شود. یک ماه بعد از به دنیا آمدن ادا، آنابلاهمسر بایرون از او جدا شد و گرچه طبق قوانین بایرون حق داشت که سرپرستی آدا را به مادرش ندهد، اجازه داد آنابلا، آدا را با خود به خانه پدرش ببرد.

در سال ۱۸۲۴ لرد بایرون درگدشت، تا زمان مرگ او هیچ ارتباطی با دخترش برقرار نکرد و مادر آدا، تنها شخص در زندگی او به شمار می‌رفت.

در سال ۱۸۲۹، در ۱۴ سالگی آدا بیمار شد و بعد از یک دوره فلج یک ماهه، یک سال خانه‌نشین شد، اما در همین زمان از تحصیل دست برنداشت. وقتی که آدا ۱۷ ساله شد، استعدادش در ریاضیات، نمود پیدا کرد. مادر آدا علاقه داشت که او، علایق کاملا متفاوتی را نسبت به پدر شاعرش دنبال کند، شاید به همین خاطر بود که آدا جذب ریاضیات شد.

عمده شهرت آدا لاولیس، به خاطر نوشتن توضیحاتی در مورد ماشین محاسباتی مکانیکی چارلز بابیج است. چارلز بابیج،(Charles Babbage) یک فیلسوف تحلیلگر و ریاضیدان انگلیسی و نخستین کسی بود که ایده یک ماشین محاسبه گر برنامه‌پذیر را ارائه داد. وی در سال ۱۸۲۰ طراحی ماشین محاسبه گر خود را آغاز نمود ؛ ماشینی که بعدها به نام ماشین تفاضلی معروف شد. بابیج در زمان حیاتش هیچگاه نتوانست نتیجه کار ماشین محاسبه گر خود را ببیند، اما توانست امکانپذیر بودن برخی گزینه های بنظر نا ممکن را اثبات کند . گام بابیج نسبت به طرح و ابزاری که پاسکال در سال ۱۶۴۲ در پاریس ساخته بود فراتر بود. رایانه بر اساس موتور تجزیه و تحلیل(آنالیتیکال) چارلز بابیج Charles Babbage پایه ریزی شده است.

امروزه آدا لاولیس را نخستین برنامه‌نویس کامپیوتری می‌دانند. در شرایطی که هیچ کس حتی بابیج پیشبینی نمی‌کرد که روزی کامپیوترها، کارهایی به جز محاسبات عددی انجام دهند، او در همان زمان، قابلیت‌های کامپیوترها را زندگی آینده بشر مثلا در زمینه هوش مصنوعی، به‌کارگیری نرم‌افزارها و ساختن موسیقی پیشبینی می‌کرد.

در سال ۱۸۴۲، چارلز بابیج برای ایراد یک سخنرانی در مورد «ماشین تحلیلی» به دانشگاه تورین دعوت شده بود. متن سخنرانی او را یک ریاضی‌دان جوان ایتالیایی به نام «لوییجی منابرا» به زبان فرانسوی نوشته بود. آدا از سوی بابیج مأمور شد که این یادداشت‌ها را از زبان فرانسوی به انگلیسی ترجمه کند. این کار ۹ ماه طول کشید.

اما آدا به ترجمه اکتفا نکرده و چیزهایی هم بر این نوشته‌ها افزود. کل متنی که آدا، به بابیج داد، ۶ قسمت داشت که از A تا G علامت‌گذاری شده بودند. قسمت G یادداشت که نوشته‌های اضافه‌ بر ترجمه خود آدا بود، طولانی‌ترین قسمت متن را تشکیل می‌داد. آدا در این قسمت الگوریتمی برای به‌کارگیری در ماشین تحلیلی نوشته بود که با آن می‌شد اعداد برنولی را محاسبه کرد. به خاطر نوشتن همین الگوریتم، که قابلیت به کارگیری در یک رایانه مکانیکی اولیه را داشت، ‌آدا نخستین الگوریتم‌نویس کامپیوتری تاریخ محسوب می‌شود. گرچه بر‌خی‌ها خود بابیج را نویسنده این الگوریتم می‌دانند، اما یادداشتی از بابیج که در سال ۱۸۴۶ نوشته شده است، شکی باقی نمی‌گذارد که آدا نقش اصلی را در نوشتن الگوریتم داشته است.

 

بابیج و آدا از همان سال همکاری خود را آغاز کردند.آدا ایده های بابیج را کاملتر کرد و با یکدیگر مشغول طراحی موتور آنالیتیکی شدند. تمایزی که دستگاه آنالیتیکی نسبت به دستگاه تفاضلی داشت ،استفاده از پانچ کارد بود که یک قرن بعد در اولین کامپیوترهای الکترونیکی از آن استفاده شد.دستگاه آنالیتیکی شباهت های زیادی به کامپیوترهای مدرن داشت که می توان به حافظه قابل آدرس دهی ، برنامه های ذخیره شده ، پرش های شرطی و ورودی و خروجی مجزا (I/O) اشاره کرد.

در واقع ایده استفاده از کارت پانچ از زمان این دو نفر شکل گرفت. آنها قصد داشتند از دو گونه کارت سوراخ دار یا پانچ شده استفاده کنند. با کمک یک دسته از این کارتها (که به عنوان ورودی سیستم عمل می کردند) اعدادی که باید محاسبات روی آن انجام می گرفت به دستگاه داده می شد و با کمک کارت های دوم نوع عملیاتی که باید روی اعداد به انجام برسد مشخص می شد. بدین ترتیب ماشین با گرفتن فرمان از این ورودی های خاص و با کمک ابزارهایی مکانیکی به تحلیل داده ها و اعلام نتیجه نهایی می پرداخت.

برای دیدن متن کامل یادداشت معروف آدا اینجا را کلیک کنید.

آدا در سال ۱۸۳۵ با ویلیام کینگ ازدواج کرد، ازدواجی که حاصل آن سه فرزند بود و در ۳۶ سالگی به خاطر ابتلا به سرطان رحم درگذشت و در کلیسای سنت ماری ماگدالن در جوار پدری که هیچگاه نمی‌شناختش، به خاک سپرده شد.

– یکصد سال بعد از فوت او در سال ۱۹۵۳، یادداشت‌های فراموش‌شده او، مجددا منتشر شد.

– وزارت دفاع آمریکا به پاس قدردانی از او، نام یک زبان برنامه‌نویسی ایجاد شده توسط این دپارتمان، را زبان برنامه‌نوسی آدا نامید.

– تصویری از آیدا روی برچسب‌های هولوگرام محصولات مختلف مایکروسافت، دیده می‌شود.

– از سال ۱۹۹۸، جامعه کامپیوتر انگلیس، جایزه‌ای به نام آدا، به طور سالانه اهدا می‌کند.

– از سال ۲۰۰۸، یک مسابقه سالانه بین دانشجویان دختر رشته‌های کامپیوتر به نام آدا برگزار می‌کند.

– در سال ۱۹۹۷ فیلمی با عنوان Conceiving Ada با محوریت داستانی آدا لاولیس ساخته شد. در این فیلم «تیلدا سوئینتون»، نقش آدا لاولیس را بازی می‌کند. داستان فیلم درباره یک نابغه کامپیوتر است که راهی برای ارتباط با گذشتگان پیدا می‌کند، او با آدا ارتباط برقرا می‌کند و تصمیم می‌گیرد او را به زمان حال بیاورد.

– ویلیام گیبسون در سال ۱۹۹۰ کتابی با عنوان ماشین تفریقی ( The Difference Engine ) نوشت که یک رمان تاریخی در مورد زندگی آدا است



تاريخ : ۱۳٩٤/٥/٦ | ٥:٠٤ ‎ق.ظ | نویسنده : نوروز علی احمدی

سه شنبه ۸ حوت ۱۳۹۱

 

 

گروهی از جوانان افغان برای اولین بار یک بازی کامپیوتری تولید کرده‎اند. شرکت 'اپل' این بازی را برای فروش در بازار جهانی در سایت رسمی خود عرضه کرده است. جوانان تولید کننده این بازی مهاجران افغان و دانش آموخته دانشگاه‎های ایران هستند.

 

 

ساختار این بازی بسیار ساده است اما پیش از آن که مشکل فنی داشته باشد، ضعف گرافیک و طراحی دارد.

 

 

هر چند شخصیت‌های این بازی و نوع طراحی آن به تنهایی ایرادی ندارد اما حرکت برخی از کارکترهای بازی مثل کرکس‌ها هنگام پرواز غیرطبیعی هستند.

 

 

در واقع می‌توان گفت که اگر گروه طراح این بازی از گرافیست‌های مجرب‌تری بهره می‌برد، می‌توانست جلوه‌های بصری بهتری را به کار گیرد و سرانجام کاربران بیشتری را به سوی خود جذب کند.

 

 

صنعت بازی در افغانستان بسیار نوپا است اما امید است گام‌های پیشرفت سریع‌تر پیموده شود تا بازی‌های بهتر و پیشرفته‌تری را از تولیدکنندگان بازی در افغانستان شاهد باشیم.

 

 

هرچند سازندگان این بازی کامپیوتری افغان هستند اما داستانش آمریکایی است. ویدیو گیم/ بازی کامپیوتری " کلیک مرد خطی در تگزاس" چند مرحله دارد.

 

 

ساخت این بازی در فکر جوانان افغان در حال کار در کارگاهی در شهر مشهد ایران ایجاد شد. گروهی از دختران و پسران جوان دور هم جمع شدند و اولین سازندگان بازی کامپیوتری افغانستان را به نام خود ثبت کردند.

 

 

عبدالله صفدری، عضو گروه طراحان بازی کامپیوتری می‎گوید: " این قضیه به حدود هشت ماه پیش برمی‎گردد. ما دوستان و آشنایان دانشجو که همگی از مهاجران افغان بودیم. در قالب یک تیم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم یک بازی بسازیم، به نام افغانستان."

 

 

بیشتر این جوانان دانشجویان رشته کامپیوتر هستند. آنها پروژه "مرد خطی در تگزاس" را با پول خود اجرا کردند. آنان می‎گویند که با ساخت این بازی، می‎خواستند به کشورشان خدمت و کاری برای وطن شان انجام دهند.

 

 

احسان سجادی، مدیر گروه طراحان بازی کامپیوتری در این باره می‎گوید: "بسیار دوست داشتیم که در این بازی نامی از افغانستان گرفته شود. چه یک شهر باشد، چه یک چهره معروف. ولی ما باید بپذیریم که صنعت بازی سازی کامپیوتری یک حرفه بسیار رقابتی است. ما نیز برای اینکه بتوانیم رقابت کنیم از نام تگزاس استفاده کردیم که انتخاب این نام می‎تواند یک ایده بزرگ باشد. "

 

 

بازی مرد خطی در دو نسخه برای آیفون و آیپد ساخته شده‎است. اما قرار است نسخه قابل استفاده برای دیگر سیستم عامل‎ها نیز عرضه شود.

 

 

بازی مرد خطی در تگزاس اولین بازی افغانی است که اپل آن را در سایت خود گذاشته. این بازی مدتی است که در این سایت به فروش گذاشته شده و هر نسخه آن به قیمت حدود یک دلار قابل دریافت است.

 

 

عمر منصور انصاری کارشناس تکنولوژی معلوماتی در کابل از کار هموطنانش استقبال کرده و می‎گوید که چشم به راه کارهای بیشتری از این گروه هستم.

 

 

انصاری که ریاست اتحاد ملی تکنولوژی معلوماتی و مخابراتی افغانستان را به عهده دارد، می‎گوید: "بازی لاین من اِن تگزاس" را که من دیدم در ردیف third person shooter می‌آید و یک بازی دو بعدی است. یک شروع خوبی است. لازم است که سازندگان آن در صورتی که بتوانند آن را سه بعدی بسازند و کار بیشتری روی آن انجام دهند."

 

 

بازی‎های کامپیوتری در میان جوانان افغان در سالهای اخیر طرفدارانی زیادی پیدا کرده است. با ساخت اولین بازی کامپیوتری افغانی بسیاری امیدوارند که این آغازی برای ورود افغانستان به صنعت پرسود بازی‌های کامپیوتری باشد.

 

 

اولین نسخه این بازی در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۳ در سایت اپل گذاشته شد و حجم آن نیز ۳۶.۶ MB است. زبان این بازی انگلیسی است.


 

منبع: بی بی سی



تاريخ : ۱۳٩٤/٥/٦ | ٥:٠٢ ‎ق.ظ | نویسنده : نوروز علی احمدی

نرم افزار 3d game studio نرم افزاریست برای ساخت بازی های سه بعدی کامپیوتری که محبوبیت زیادی بین بازیسازان دارد. این نرم افزار برای ساخت بازی های سه بعدی طراحی شده اما توسط این ماشین شما میتوانید بازی های دوبعدی را همچنان دیزاین کنید. فضای کاملاً سه بعدی را دارد و امکان امپورت از برنامه های تریدی مکس و مایا را همچنان دارد.

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٤/٥/٦ | ٥:٠٠ ‎ق.ظ | نویسنده : نوروز علی احمدی
تاريخ : ۱۳٩٤/٥/٦ | ٤:٥۸ ‎ق.ظ | نویسنده : نوروز علی احمدی
  • میله | بند باز