تاريخ : ۱۳٩۳/٧/٢۳ | ٤:۱۸ ‎ب.ظ | نویسنده : نوروز علی احمدی



ایده
این بازی از یک محیط ساده برخوردار است و شیوه کلی آن به این صورت است که یک شی (درینجا دلقک) در صفحه بازی حرکت میکند و کاربر باید با کلیک کردن ماوس دلقک را بگیرد. با هر کلیک صحیح امتیاز کاربر و سرعت دلقک زیاد میشوند.

طراحی

اجزای بازی
دلقک : با سرعت ثابت در صفحه بازی حرکت میکند و با کلیک شدن ماوس بر روی آن از مکان تصادفی دیگری با سرعت بیشتر شروع به حرکت میکند و 10 امتیاز نیز به کاربر اضافه میشود.
دیوار : دیوار کار خاصی انجام نمیدهد و تنها محیط بازی را محدود میکند (در اطراف محیط بازی دیوار قرار دارد)

صدا
یک صدا هنگام catch شدن دلقک و یکی هنگام خوردن آن به دیوار
کنترل
کنترل درین بازی به کمک ماوس و کلیک چپ آن انجام میشود
مرحله اول در ساخت این بازی اضافه کردن تصویر دلقک و دیوار به محیط بازیست به این گونه تصویرها ُsprite میگوییم
برای این کار از منوی Resources گزینه Create Sprite را انتخاب کنید.


در فیلد Name نام مورد نظر خود را برای این تصویر وارد کنید : Clown
با استفاده از گزینه load sprite تصویر مورد نظر خود را وارد برنامه کنید.


سپس به همین شکل تصویر wall را نیز به بازی اضافه کنید.

حالا نوبت اضافه کردن صدا به بازی رسیده برای این کار از منوی Resources گزینه creat sound رو انتخاب کنید و به همان شکل قبلی صدای کلیک کردن ماوس و صدای برخورد دلقک به دیوار را وارد کنید.


تا اینحا ما فقط عکس و صدا به بازی اضافه کردیم و این به تنهایی برادی داشتن یک بازی کافی نیست. عکس ها و صداها بدون اینکه actionهاشون تعریف بشه هیچ کاری برای ما انجام نمیدن.
درین مرحله بهتره آشنایی کوتاهی با سه واژه object,instance,action داشته باشیم.
همونطور که گفتیم این بازی از دو object ینی دلقک و دیوار تشکیل شده که حامل ویژگیهای این دو هستند.
Instance: هر کدوم ازین object ها میتوانند چند بار در بازی استفاده شوند برای مثال تعداد زیادی دیوار اطراف محیط بازی وجود دارد که هر کدام یک instance از object ِ دیوار هستند.
Action : برای هر object باید تعریف شود که به چه event عکس العمل نشون بده و چه عکس العملی نشون بده. event مثلا کلیک کیدن ماوس یا برخورد کردن شی به دیوار و ...



Wall Object :
دیوار درین بازی یک شی ساده است که حرکت نمیکند و به اشیای دیگر اجاز هعبور از خود را نمیدهد.
از منوی Resources گزینه Creat Object رو انتخاب کنید برای این object یک اسم قرار بدید و sprtie متناظرش رو انتخاب کنید (تصویر دیواری که قبلا اضافه کردید)
برای اینکه اجازه عبور به اجسام دیگر را ندهد گزینه solid زا انتخاب کنید .




Clown Object :
برای شی دلقک event های زیر و Action های نظیر اون رو انتظار داریم
برای اضافه کردن event گزینه add event و برای اضافه کردن action اکشن مورد نظر رو بکشید داخل پنجرهactionو رها کنید

ایجاد دلقک
---------------
وقتی دلقک ایجاد شد باید در یک جهت تصادفی با یک سرعت ثابت حرکت کنه
Event : Create ….. Action: Move Fixed
بعد از انتخاب اکشن مورد نظر، جهت هایی که میخواین تصادفا در اون ها حرکت منه رو انتخاب کنید و سرعت اولیه رو تعیین کنید.





برخورد به دیوار
Event: Collision … Action : 1) Bounce 2) Play sound
در منوی Bounce گزینه solid object رو انتخاب کنید چون میخواهیم وقتی به شی slid برخورد کرد این اتفاقا رخ بده.
در play sound صدای مربوط به برخورد دیوار رو که قبلا اضافه کرده بودید انتخاب کنید
-------------------------------
کلیک ماوس
Event :Mouse(left click) …. Action : 1) play sound 2)Set Score 3)Jump to Random 4) Move Fixed
در play sound صدایی که قبلا اضافه کرده بودین رو انتخاب کنید
در Set Score گزینه Relative رو انتخاب و افزایش امتیازی رو که مد نظرتون هست وارد کنید
در Jump to Random دستکاری خاصی لازم نیست
در Move Fixed باز هم جهت ها رو انتخاب کرده و گزینه Relative رو علامت بزنید و افزایش سرعتی که مدنظرتون هست رو وارد کنید مثلا 1 یعنی سرعت نسبت به قبل کلیک 1 واحد افزایش پیدا میکنه

محیط بازی

بعد ازین مراحل باید محیط بازی رو بسازیم از منوی Resources گزینه Creat room رو انتخاب کنید


روی نوار بالایی در قسمت snapX , snapY سایز بلوک های بازی رو انتخاب کنید با توجه به سایزی که عکس های اولیه دیوار و دلقکتون دارن.
در قسمت Setting یک اسم برای این اتاق و یه عنوان قرار دهید. مثلا :
Name : main room
Caption : catch the clown
در قسمت object دلقک و دیوار رو روی محیط بازی میکارید به وسیه کلیک چپ ماوس. اگر روی شی ای که نشون داده شده کلیک کنید میتونید اشیاء دیگر رو هم انتخاب کنید.
در قسمت background میتونید برای بازی بک گراند بذارید به شرطی که قبلا به محیط بازی اضافه شده باشه. برای اضافه کردن هم باز از منوی Resources گزینه create background رو انتخاب کنید.

بازی ما آمادس حالا سه مرحله وجود داره :
1) ذخیره
2) تست : از منوی Run گزینه Run normally رو انتخاب کنید
3) ساخت فایل اجرایی : از منوی file گزینه create executable رو انتخاب کنید.
MyGame

 



  • میله | بند باز